Tilmelding: Knust

KNUST

Samtaler og øvelser om at blive knust og samlet på ny

Hvad betyder det for os mennesker, når verden forandrer sig så voldsomt, som Corona og krig de senere år har medført? Eller når vi føler os knuste af tab eller hjertesorger?

I projektet Knust får eleverne mulighed for at samtale om og arbejde med det at være knust, men også om at blive samlet på ny.

Projektet startes med et videoværk af den peruvianske kunstner Karen Macher Nesta. Hendes selvportræt, formet i porcelæn, smadres og går i tusinde stykker. Hun samler stumperne og limer dem sammen med guld. Hvert skår former hende på ny og gør hende værdifuld på nye måder.

Eleverne skal efterfølgende arbejde med den filosofiske samtales fem trin, hvor de taler ud fra egne erfaringer, suppleret af litteraturens udtryk for det knuste, forandringen og fornyelsen.

De kristendomsfaglige aspekter af projektet omhandler teodicé-problematikken. For hvor eller hvem er Gud, når verden går i stykker? Er det Guds skyld? Er det menneskets? Eller er det et livsvilkår, som det religiøse sprog forholder sig til gennem narrativer, kunstbilleder og begreber?

Afslutningsvist skal eleverne bogstaveligt talt samle stumperne efter at ”uforudsigeligheds-stenen” har smadret deres kop. Med lim og guldmaling bygges noget nyt ud af det knuste. Denne afsluttende kreative opgave er ikke en nødvendighed for projektet, men vi vil anbefale den, da vi ved pilotafprøvninger og fra erfaringer fra andre skoletjenester har fået rigtig gode tilbagemeldinger på netop denne del af projektet. 

    Projektet indeholder:

    • Lærervejledning med baggrundsstof og elevopgaver m.m.

    • Hjemmeside med bl.a. en kunstfilm og elevopgaver

    • Det er muligt at modtage en materialekasse med pocelænskopper, guldmaling, stof, karton m.m. med projektet. Dette skal tilvælges ved tilmeldingen.

    Udbydes: Januar-februar 2024

    Klassetrin: 8.- 10. klasse

    Lektionsantal: 6-8 lektioner

    Fag: Kristendomskundskab

    Tilmeldingsfrist: Fredag d. 18. august 2023