TID TIL TANKE - OM TRO

En filosofisk undersøgelse af begrebet tro

Brug lidt tid på et lille, nemt og toprelevant kristendomsfagligt forløb, hvor eleverne kommer til at arbejde med en filosofisk undersøgelse af begrebet TRO.

Forløbet rummer filosofiske øvelser og samtaler, hvor elevernes egne tanker kommer i spil og sætter undersøgelsen i gang. Forskellige modaliteter fx videoer, artikler, faktabokse og arbejdsspørgsmål præsenterer forskellige vinkler og perspektiver på temaet tro. Alle tekster er kristendomsfagligt relevante med inddragelse af tanker fra filosofien, kristendommen og andre religioner.

Materialet er samtidig et netbaseret forløb, som klassen får adgang til via et tilsendt password. Projektet handler ikke om at finde de rigtige svar eller definitioner, at overbevise andre om ens holdninger, eller om at vinde en diskussion. Formålet er:

  • at eleverne forholder sig til faglig viden og filosofiske spørgsmål af eksistentiel-filosofisk karakter.
  • at eleverne indgår i et undringsfællesskab og her får mulighed for at sætte ord på egne tanker.
  • at eleverne gennem ovenstående bliver klogere på andre og verden, og dermed også på sig selv.

 

Projektet indeholder: 

  • Metodisk vejledning til filosofiske samtale
  • Klassesæt med filosofiske ord- og billedkort
  • Hjemmeside med elevtekster, videoer, citater m.m.

Udbudt: September - oktober 2020

Klassetrin: 7.- 10. klasse

Lektionsantal: 3-5 lektioner

Fag: Kristendomskundskab

Tilmelding ved at klikke her.