
LABYRINTER
Om veje og vildveje i labyrinter
Skilleveje, blindgyder og den røde tråd. Hvad gør det ved kroppen, tempoet og åndedrættet, når der kun er én vej frem? – og hvad gør det ved hovedet, fantasien og orienteringsevnen, når der hele tiden skal vælges retning?
Labyrinter har fascineret og spillet en rolle i menneskers liv og tro siden oldtiden. Formålet med projektet er at gøre eleverne fortrolige med labyrinter fra forskellige tider, steder, kulturer og religioner ved at lade dem møde labyrintens rum i myter og fortællinger fra oldtiden, den græske mytologi og i kristendommen både før og nu.
Igennem konkret labyrintvandring, samtale og refleksion får eleverne en kropslig erfaring og forståelse af labyrinten som et billede på menneskelivets veje og vildveje – og dermed nysgerrighed på de udfordringer livet byder på.
Til projektet hører et kirkebesøg, hvor eleverne undersøger det at finde vej i livets labyrint. Alle klasser modtager et materiale-kit, så eleverne kan lave deres egne labyrinter i skolegården.
Projektet indeholder:
- Lærervejledning med elevopgaver og baggrundsstof
- Klassesæt af elevhæfter
- Materiale-kit til at lave labyrinter
- Tilbud om kirkebesøg
- Adgang til hjemmeside med bl.a. instruktionsvideo
Udbydes: April 2026
Klassetrin: 4.- 6. klasse
Lektionsantal: 8 - 10 lektioner + evt. kirkebesøg
Fag: Kristendomskundskab
Tilmeldingsfrist: Fredag den 15. august 2025